Taalsprongen maken bij Samenschool

Taalsprongen maken bij Samenschool

Taalsprongen maken bij Samenschool

“Hoe komt het dat andere kinderen het goed doen op school en die van mij minder goed kan meekomen?” Deze vraag van een Somalische moeder stond aan de basis van Samenschool, vertelt Vivianne Rousseau. Net als alle andere ouders wilde zij het beste voor haar kind: een fijne schooltijd en een goede toekomst. Samenschool maakt het mogelijk!

Wat als je het Nederlandse schoolsysteem niet kent? Hoe help jij je kind met lezen en schrijven als je zelf praktisch analfabeet bent? Wat als je een smalle beurs hebt en je geen leerzame boeken of spelletjes voor je kind kunt kopen?

Onze vrijwilligers van Samenschool maken het mogelijk! Elke week organiseren zij speel/leerbijeenkomsten voor ouders en kinderen.  Met eenvoudige middelen kun je veel bereiken. “Een quiz klok kijken, cijfers uitbeelden door te springen en te dansen, samen naar het Jeugdjournaal kijken, samen de woordzoeker in het huis-aan-huis-blad maken, samen een verbind-de-puntjes puzzel maken. We vragen ouders naar de spelletjes die ze speelden toen ze zelf jong waren en spelen die dan met z’n allen”.

De deelnemende ouders en kinderen komen uit verschillende landen: uit Somalië, Burundi, Koerdistan, Pakistan, Turkije. Syrië en Nederland. “Het is prachtig om te zien, dat kinderen enorme taalsprongen maken, dat ouders met elkaar in contact komen en dat gezinnen de weg naar de bibliotheek en het voortgezet onderwijs beter weten te vinden”.

Hoogtepunt voor ouders en kinderen is de diploma uitreiking door de wethouder.  “We stonden in de krant!”